27 november 2021

Welke marketingkanalen zijn er?

2 min read

Anno 2021 is het steeds makkelijker om in contact te komen met je doelgroep. Echter, de manier hoe je dit doet, verschilt per branche en doelgroep. De wat jongere doelgroep is voornamelijk op sociale media kanalen als TikTok en Instagram te vinden. De wat oudere groep kun je middels LinkedIn, Google zoekmachine en advertenties vinden. De verschillende doelgroepen hebben een iets gemeen en dat is: ze willen zo snel mogelijk hun informatie krijgen.

Traditionele kanalen

Tot de dag van vandaag worden traditionele kanalen, zoals de televisie, krant en radio gebruikt. Doordat ouderen (voornamelijk 65+ers) nog niet voldoende kennis/en of interesse in de digitale kanalen.

Vergis je niet en onderschat deze doelgroep niet! Een overgroot deel van de bevolking bestaat uit de zogenoemde babyboomers. De omvang van deze doelgroep is dus groot en kan winstgevend zijn mits je met jouw product of dienst op deze doelgroep focust.

Social media

Social media wordt met de dag populairder onder alle doelgroepen (millennials, gen z, gen x etc). De voornaamste reden hiervoor is, dat de diverse kanalen steeds vernieuwingen doorbrengen waardoor de consumenten steeds content bekijken en produceren.

Voornamelijk fashion gerelateerde bedrijven maken actief gebruik van sociale media, omdat ze mede door content marketing, aantrekkelijke content kunnen maken waardoor de doelgroep geneigd wordt om de producten te bekijken/kopen.

Marketplaces

De populariteit onder marketplaces is de afgelopen 10-15 jaar enorm gestegen. Bol.com, Amazon, Etsy en Aliexpress zijn voorbeelden van marketplaces.

Deze marketplaces zijn zogenoemde online markten waarin aanbieders hun producten kunnen aanbieden. Het grootste voordeel van een marketplace is, dat de marketplaces zelf een hoog bereik hebben. Je profiteert dus weliswaar van de naam en marketinginspanningen van de marketplaces. Daarentegen ben je wel een hoge fee kwijt, per sale of per acquisitie bijvoorbeeld.

Kortom, dit zijn enkele kanalen die je kunt gebruiken om de marketinginspanningen naar een hoger niveau te brengen. Je hebt ook de zoekmachine (SEO & SEA), advertising, social advertising, affiliate marketing e.d.

Wat kun je zelf doen?

Als je zelf geen enig verstand hebt van marketing en de genoemde kanalen, kan kun je dit bij communicatieadviesbureau kicker uitbesteden. Tijdens de samenwerking kun je diverse oplossingen voor de marketingstrategie en de uitvoering hiervan verwachten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *